Web Documents
Files
Manage
Powered by ClearMash Solutions Ltd -
About
עברית
Transcription
Additional information
The transcription will soon be available
01:15:29

TC

ori chamni - 10040

30

אורי בן גבריאל חמאני

-והיה לך שם נוסף?

היה לי שם פרסי שקראו

לי עזיז חמאני.

ומתי נולדת? -1933.

בן כמה אתה היום? -85 עוד מעט.

ברוך השם. ואיפה נולדת?

 

60

נולדתי בעיירה בפרס שקוראים לה

סאכיז שזה בכורדיסטאן האיראנית.

ומה משמעות השם עזיז?

עזיז זה שם חביב יקר או משהו כזה.

אני רוצה לחזור איתך אחורה כמובן כמה

שאתה יודע לסבים שלך ולסבתות שלך

מה שאתה חוזר מהם,

הם חיו יחד איתכם?

 

90

אני קודם כל אספר לך

סיפור של המשפחה שלי.

המשפחה שלי במקור הייתה חיה

בכפר שנקרא סיאגווס בעיראק.

ושם היה להם מעיין מים וטחנת

קמח, ומהמים ומהקמח הם התפרנסו.

 

120

ההסבים שלי הם אחרי זמן

מה בגלל בעיות אנטישמיות,

אי אפשר להגיד אנטישמיות כי גם הכורדים הם

שמים אבל בגלל הבעיה בין יהודים למוסלמים,

עברו לעיירה שנקראת באנה.

אתה יודע על איזה

שנים אנחנו מדברים?

 

150

אנחנו מדברים על אחרי

מלחמת העולם ה-1.

ואז הגיעו לעיר באנה,

לאבא שלי היו שבעה אחים.

וניסו לחפש פרנסה ובמלחמת העולם ה-1

לקחו את שני דודים שלי בשבי לרוסיה.

 

180

אחד מהם חזר משבי ברוסיה ואחד עד

היום אנחנו לא יודעים מה קרה לו.

וככה אבא שלי אחרי המלחמה עבר לעיירה

שנקראת סאכיז, האחים האחרים נשאו בבאנה.

 

210

ושם הוא התחתן ועשה עסקים

ונולדו לו 5 ילדים ואשתו נפטרה.

אמא שלי הייתה נשואה והיא כתוצאה

ממלחמת העולם ה-1 שרפו את העיר באנה

 

240

ועם בעלה ברחה מהעיר

לכפרים שתנצל.

הגיעה לכפר הראשון ושם היו

מחלות וממחלת דבר בעלה נפטר.

אישה יהודייה יחידה עם

בעל מת בכפר של גויים

 

270

אז היא הולכת ומשלמת

כסף שהגוי יחפור קבר,

מודדת אותו שחצי שגוף של אדם זה עמוק,

קוברת את בעלה וממשיכה לכפר השני.

בכפר השני היה לה שני ילדים,

אחד קראו לו אשר והשני מישאל.

 

300

בכפר השני ממחלת דבר מת אשר. גם שם עוד

פעם קוברת אותו ועוברת לכפר שלישי.

עוברת לכפר השלישי, הילד השני שלה

שוב מחלת דבר שוב מת ושוב קוברת

אותו ועוברת לכפר הרביעי,

קרוב לעיירה שנקראת סאכיז.

 

330

בכפר הזה מכירים את בני הדודים שלה

שהיו גרים בסאכיז שהם היו עשירים

מהכפר הולכים לבני

דודים שלה ומספרים להם

שבת דוד שלהם הגיעה לכפר במצב לא טוב.

במצב קשה.

מצב נפשי לא טוב? -כן.

 

360

אז הבני דודים שלה הולכים ומביאים

אותה אליהם הביתה ומעודדים אותה.

היו שכנים של אבא שלי, אבא שלי התאלמן

והיא התאלמנה אז בסוף התחתנו שניהם.

 

390

וככה אנחנו, הילדים

האחרים, נולדו.

הם רצו בחתונה הזאת? אתה יודע?

חתונה, הם רצו להתחתן אבל מה זה חתונה.

שמה לא עשו חתונות מי יודע מה.

רק שכשצעירים עושים חתונות, כשמבוגרים

רק הולכים לרב מתחתנים ונגמר.

 

420

במה עסקה המשפחה בסאכיז?

אם אני אספר לך וזה ידוע לכל

הקהילה באזור שלנו קהילה היהודית

אבא שלי היה עשיר מופלג הוא היה

מכובד על ידי כל הקהילה באזור,

 

450

לא רק בעיר שהוא היה גר, היה

מכובד בכל הערים בסביבה.

אפילו הוא היה מכובד על ידי המוסלמים

כי סיפרו לי סיפור המוסלמים,

התלמידים בבית ספר

שלמדו יחד איתי.

אבא שלי, למה הוא כזה גדול? שמעו

סיפור שרצו לבנות מסגד בעיר סאכיז

 

480

והכסף שלהם נגמר, ושם

כשהיו בונים בית

על הגגות היו שמים עצים מיער

ומחצלות ואחרי זה מכסים את הגג.

ולא היה להם כסף להביא עצים

מיער בשביל לגמור את המסגד.

 

510

ואבא שלי ראה את זה היה לו

יער, שלח פועלים לכרות עצים,

להעביר אותם דרך הנהר לתוך העיירה,

ודרך הנהר לקחת את זה למסגד

ולתת להם לבנות את המסגד, ובגלל

זה היו מכבדים אותו גם הגויים.

 

540

אבל מה היה העיסוק שלו?

-העיסוק שלו היה מסחר בבדים

וקניית כל מיני חומרי... אני לא יודע איך

לקרוא להם, איזה חומרים שהיו חקלאיים

אבל היו עושים למשל מזה דבק, היו עושים מזה

דיו לכתיבה היו כל מיני דברים כאלה היו קונים

 

570

הכפריים היו מביאים, הוא היה קונה ושולח

את זה לערים אחרות הגדולות יותר.

כלומר הוא עסק במסחר, למשל טבק. הכפריים

היו עושים טבק, היו מביאים אותו לעיר

אבא שלי היה קונה מהם

ומוכר את זה לממשלה.

זה דברים כאלה הוא במסחר

הוא עסק הרבה שנים.

 

600

והמשפחה המורחבת, הבני דודים של

אמא שלך, הם עוסקים יחד איתו?

אמא שלי הייתה בת של

משפחה עם שבעה אחיות.

 

630

האבא והאמא נפטרו והאחיות, שלוש

ארבע אחיות מהן התחתנו בתוך המשפחה.

למשל.. -אז הם שמרו על השם משפחה?

אני אתן לך דוגמא למשל. אחות של

אמא שלי נשואה עם בן של אבא שלי.

 

660

שתי אחיות שלי נשואות

עם הבן של אבא שלי.

זה כדי שלא חס ושלום, שהגויים לא יקחו

את הנשים, אז מחתנים אותן בתוך המשפחה?

לא, לא הייתה בעיה כזאתי שהגויים

לוקחים אבל היה נהוג שבת 12

 

690

ברגע שהגיעה לבת מצווה היא כבר צריכה להתחתן.

זה היה נהוג.

בזמן ההוא, לא בדור האחרון. אבל

כל אחד רצה מהמעמד שלו להתחתן.

החתונה הייתה לפי מעמדות, מעמד עשיר התחתן

עם מעמד עשיר, מעמד עני עם מעמד עני.

 

720

זה מה שהיה וככה נשארו צמודים

בסביבה אחת קרובה, אחד לשני.

ומה היה השם משפחה של אמא שלך?

-לא יודע.

לא היה שם משפחה, היו נקראים בן של...

גבריאל בן חמן.

 

750

למשל, שמחה בת אברהם,

לא היה שם משפחה.

שם משפחה התחיל בעיירה

שלנו ב-1940-41

כשהוציאו תעודות זהות שקראו

להן בפרסית (פרסית).

 

780

הוציאו תעודות זהות וכל אחד

הלך להוציא תעודת זהות

ואבא שלי רצה להיקרא על שם אבא שלו, חמאני.

אז הוא חמאני.

והאחים שלי החורגים היות

ושעסקו במסחר בבדי משי

 

810

אז הם נקראו אברישמצ'י. אברישם

זה משי, אברישמצ'י זה עוסק במשי.

אז ככה התעסקו במסחר וחיו בעיירה

 

840

שהיו בערך איזה 15-20 אלף

תושבים שמתוכם 1500 היו יהודים.

היהודים נהגו לשמור בתוך הקהילה

אחד על השני בלי שום כחל ושרק

איך זה בא לידי ביטוי

השמירה אחד על השני?

אני אתן לך דוגמא למשל

 

870

קודם כל גרו בשכונה אחת כולם, אחד ליד השני.

-איך קראו לשכונה?

לא היו שמות לשכונה. סאכיז זאת הייתה עיר

של 15-20 אלף תושבים, כולם הכירו את כולם.

לא חילקו שמות. היו אומרים "בית של גורילי

חמאן" אז כולם היו יודעים איפה זה.

 

900

אצלנו בהקהילה היהודית נהגו לשלוח את הילד

בגיל 4 לחדר ללמוד תורה, נביאים, כתובים.

והיה שם מורה שקראו לו חכם

שמואל ברוכים שחינך דורות.

 

930

כלומר, אבא של אשתי היה תלמיד

שלו, אני הייתי תלמיד שלו.

גם יותר מבוגרים היו תלמידים שלו, ואנחנו שם

למדנו אותיות עבריות, א"ב היינו רושמים את זה

 

960

על קרש כזה עם דף נייר מודבק עליו

היינו כותבים את כל אותיות הא"ב

והילד היה צריך ללמוד את זה. אם

היה יכול לקרוא את כל האותיות

היו מדביקים דבש על האותיות והיה צריך ללקק

את הדבש ולאכול אותו. זה היה הפרס שלו.

 

990

אז ככה למדנו. -אתה

זוכר מה עוד למדתם?

מה הייתה השיטה? אני שמעתי

לא פעם אחת את השם שלו

השאלה מה הייתה השיטה

המיוחדת שלו שבגללה...

השיטה הייתה ככה, אתה קודם כל לומד

אותיות , אחר כך ללמוד לכתוב את האותיות

 

1020

אחר כך להתחיל ללמוד

לכתוב מילים, אני, אתה,

א"ב, אכלתי, אכלת, אכלתם, אכלנו. דקדוק ולפי

האותיות. והכל רק בעברית? - הכל בעברית.

 

1050

ככה למדנו עד ששובבים כמוני החליטו

שמשחקים בחצר של בית של אחי

הפרענו לתפילת מנחה וערבית כי החלון

של בית הכנסת היה בחצר של בית של אחי

 

1080

למחרת בבוקר אנחנו באים ללמוד, המורה

כועס עלינו ומרביץ לנו על היד.

ואז אני החלטתי שאני הולך לבית ספר

יחד עם בני אחים שלי, בית ספר ממלכתי

והלכנו לבית ספר ממלכתי. -בית

ספר ממלכתי זה יחד עם מוסלמים?

כן, רק עם מוסלמים כי לא היה בית

ספר ממלכתי אחר. -ושם מה לומדים?

 

1110

אני הייתי למשל תלמיד יחידי בכיתה,

השאר גויים. בערך 30 תלמידים כל כיתה.

היות ושאני באתי בגיל מבוגר לבית ספר,

את בית ספר יסודי גמרתי בארבע שנים

 

1140

כי הקפיצו אותי כל שליש. היו שלושה שלישים

שלמדת והרבעון האחרון זה היה חופש.

בארבע שנים גמרתי את

שמונת שנות לימוד.

 

1170

ואז ההורים שלי אומרים לי אתה לא צריך להמשיך

ללמוד בבית ספר כי אתה תהפוך להיות גוי

אז שלחו אותי ללמוד משחק.

איך קראו להורים שלך? -לאמא שלי

קראו שמחה לאבא שלי גבריאל.

ולמה ההורים שלך חששו שתהפוך להיות גוי? כי

מה למדו בבית ספר? למדת קוראן? למדת חשבון?

 

1200

תקשיב, בית ספר למדו לימודים כלליים כמו

שפה בבית ספר, למדו גם קוראן דרך אגב.

אבל בקוראן היו מוציאים את הילד היהודי החוצה

כי הוא מטמא את הקוראן, אסור שהוא יהיה שם.

 

1230

אז בחורף שלג קר ובקיץ חם, הילד שקוראים

לו היום גורי היה עומד מאחורי הדלת

בשביל קצת חום של התנור

בחורף וקצת צל בקיץ.

ויום אחד המורה שואל את התלמידים

שאלה בקוראן ואף אחד שם לא עונה

 

1260

מאחורי הדלת אורי עונה על התשובה

ואז הוא מכניס אותו פנימה

"בוא אתה יותר מוסלמי מכולם, קח קוראן

מתנה ותלמד", זה קרה לי בבית ספר.

אבל לפני זה, סיפרתי על הקהילה.

הקהילה הייתה מאד מאוחדת

 

1290

ואם חס וחלילה היה מישהו

נזקק היו באים לבית כנסת

ומספרים לקהילה פלוני נזקק ככה תעזרו לו.

כל אחד היה מנדב לפי יכולתו כסף שיעזור לו.

חכם שמואל ברוכים אמר אסור

לגלות את השם שלו כי הבן אדם

 

1320

נעלב, מתבייש צריך לתת בסתר.

אז הוא החליט להקים וועד קהילה

שבמקרים כאלה לא יבואו לבית

כנסת אלא וועד קהילה יאסוף כסף

ויתן לנזקק בסתר. ואז הוא החליט

מי יהיה יושב ראש וועד הקהילה

 

1350

הוא החליט שצריך להיות אחי

יושב ראש וועד הקהילה. -למה?

כי הוא היה קודם כל

בן אדם מלא חוכמה.

היה לו כריזמה, היה לו מנהיגות.

חכם שמואל ברוכים לימד אותו והכיר

אותו מקרוב, הכיר אותו גם בבית כנסת.

 

1380

אז ביקש ממני לקרוא לו שיבוא

לספר לו את מה שהוא חושב.

אני הבאתי את אחי ואז

הוא אומר לו בנוכחותי

למה אני, בן דוד שלי יותר מבוגר ממני

הוא יותר טוב הוא יהיה ראש וועד.

 

1410

אז הוא אמר לו לא, רק אתה תהיה

ראש וועד ואתה לוקח עוד שישה איש

שניים מהדרגה הנמוכה מבחינה

כלכלית, שניים מדרגה בינונית

ושניים מדרגה גבוהה

מבחינה כלכלית.

אתם השבעה תתרימו, לא שיתרמו

לכם, תתרימו את הקהילה

 

1440

ותאספו כסף במקרה שמישהו

בקהל יזדקק, אתם תתנו לו.

ואיך זה בא לידי ביטוי? איך הם מתרימים?

עוברים מדלת לדלת?

רגע, עכשיו אני אגיד לך.

הקימו את וועד הקהילה והחליטו שלפי

ההכנסות, אומרים לכל אחד כמה.

 

1470

כלומר, שבעה יושבים יחד מחליטים קובעים

קריטריונים איך לגבות וממי לגבות וכמה לגבות.

וההחלטה של הוועד

מחייבת את הקהילה כולה

אם הם אומרים לך תיתן ואתה לא

נותן אז יש לך בעיה בקהילה.

 

1500

היה דבר מאד מאורגן ומסודר מתוך

משמעת עצמית של הקהילה כולה.

ככה זה התחיל התארגנות

הקהילה בסאכיז.

ב-1947 הגיעה ידיעה על תנועת חלוץ

ובעיירה החליטו להקים תנועת חלוץ.

 

1530

תנועת חלוץ, מה זה?

אף אחד לא ידע.

אבל אחי שהיה פעיל גם עם קהילות אחרות,

הוא ידע מה זה ואז בני 17-18 הצטרפו

אבל זה לא החזיק הרבה

זמן כי עלינו ארצה

 

1560

ב-47' כשזה הגיע הידיעה עד שהקימו זה היה

כבר 48', כבר ב-49' התחילו לעלות לארץ.

אז הידיעה של ה'חלוץ' הגיעה

אבל לא הספיקו להתארגן.

 

1590

אחר כך בעקבות התנועה של ה'חלוץ' שהגיעה

הגיעו שני יהודים ישראליים לעיירה שלנו.

אחד קראו לו הרב יצחק לוי היה מנהל

'אוצר התורה' שזו חברה עולמית

ואחד היה מנהל ג'וינט קראו להו

אברמוביץ' הוא היה גם כן ישראלי.

 

1620

הגיעו לעיירה שלנו בשביל לראות

במה הם יכולים לעזור לנו.

ואז ישבו עם וועד הקהילה והחליטו להקים במקום

שהילדים היהודים ילכו לבית הספר הממלכתי

גויים יקימו בית ספר מיוחד

לתלמידים יהודים בעיירה שלנו.

ואיך קראו לבית ספר?

 

1650

בית ספר 'אוצר התורה'. והקימו בית ספר.

הבית ספר היה קרוב מאד, כמעט בתוך השכונה.

וככה הקימו ב-48' בית ספר וכמה זמן לקח,

שנה וחצי והבית ספר התפרק. עלינו ארצה.

ובאיזה שפה דיברתם ביומיום?

 

1680

היהודים בכלל לא רק אנחנו יהדות כורדיסטאן

העולמית בדרך כלל רובם דיברו בשפה ארמית.

ארמית זו שפה של אשור

שבזמנו הייתה ממלכה גדולה.

וכשהייתה גלות בבל

 

1710

אז אשור זה קרוב לבבל וחלק

מהיהודים עברו לאשור ודיברו ארמית.

בכלל אברהם אבינו מאשור, מאורכשדים

שבארם נהריים הוא דיבר ארמית.

אז השפה הארמית נשארה אצל יהדות

כורדיסטאן כשפה של יהודים.

 

1740

לגויים הייתה שפה שונה לחלוטין, אז היהודים

דיברו גם בבית ארמית בחוץ בשפת הגויים.

אבל זאת ארמית של התלמוד? של הגמרא?

זאת אומרת שאתה היית יכול לקרוא..

אותה ארמית אבל במשך מאות שנים קיבלה

ניבים שונים, נכנסו מילים אחרות בתוכה.

 

1770

הוחלפו מילים במילים אזוריות. למשל,

הכי קרוב לארמית זה יהודת זאכו.

הם הכי קרובים לארמית המקורית.

אבל כל השאר, מדברים ארמית

אבל נכנסו בתוך השפה מילים

אחרות -הארמית נשמרה אצלך?

 

1800

וודאי. גם אני גם אשתי

מדברים רק ארמית.

הארמית שדיברנו בחוץ לארץ,

לא הארמית המקורית.

והילדים והנכדים יודעים גם לדבר קצת?

-מבינים, אבל לא מדברים.

ואתה ואשתך מדברים רק ארמית אחד עם השנייה?

-לא מדברים רק ארמית.

מדברים ארמית אבל

מדברים כרגיל בעברית.

 

1830

ואמרת שהייתה קהילה קטנה,

כמה בתי כנסת היו?

היו שלושה בתי כנסת,

יותר נכון היו שניים.

בית כנסת גדול ובית כנסת קטן.

הקהילה גדלה ובית כנסת הקטן לא היה

מספיק, בנו בית כנסת חדש, גדול ענקי

 

1860

ואנשי בית הכנסת הקטן חלק נשארו בבית כנסת

הקטן, כל השאר עברו לבית כנסת הגדול.

אז ככה היו שלושה בתי כנסת.

את הבית שלך, את הבית ילדות

אתה זוכר איך הוא היה נראה?

ועוד איך אני חוזר.

-מה אתה זוכר ממנו?

 

1890

עכשיו אני אגיד לך. קודם כל,

זה היה בית של שלוש קומות

באמצע בית עם חצר גדולה עם בריכה.

קומה הראשונה זה היו בעלי

חיים כי אנחנו לא אכלנו

חמאה ודברים כאלה מגויים

כי אנחנו הקפדנו.

 

1920

אז היה לנו פרות בבית בקומה התחתונה,

בבוקר היו בוקר לוקחים אותן לרעות

ובערב היו מחזירים אותן, חולבים אותן

ועושים כל תוצרת חלב שאפשר בבית.

ואתה לקחת חלק בפעילות הזאת?

אף אחד מאיתנו לא לקח חלק בפעילות

הזאת, לקחו פועלים חלק בפעילות הזאת.

 

1950

אחר כך בקומה השנייה היה מטבח,

פינת אוכל, מחסן ודברים כאלה.

ובקומה השלישית

אורחים ישנים אוכלים.

אז הבית היה בנוי ארבע

דירות של שלוש קומות.

 

1980

למה בנה אבא שלי ככה? הוא אמר יש לי

ארבעה בנים, אחד נשאר בדירה איתי

ושלושה אחרים כל אחד יהיה לו דירה.

כבר מראש בנה להם דירות.

אבל בינתיים היו מושכרים

והיו מרוויחים כסף.

מושכרים על ידי יהודים שוכרים

את הדירות או רק מוסלמים?

 

2010

בדרך כלל הצבא

הפרסי, הקצינים שלהם

היו עם משפחות, אז המשפחות של

הקצינים היו שוכרים דירות כאלה.

אבל זה מה שהיה. ואתם בתור

ילדים הייתה גם ממשחקים בחוץ?

 

2040

כי סיפרת קודם שעשית קצת רעש חוץ לבית כנסת.

איזה משחקים היו לכם בתור ילדים?

היה לנו קודם כל כדורעף -כמו שאנחנו

מכירים היום? כמו שמשחקים היום.

כדורעף זה היה משחק מוכר מאד

בפרס ואהוב מאד על ילדים.

 

2070

אחר כך היה מחבואים, אחר כך הילדים הולכים

ביחד לנהר ובנהר היו שוחים. היו עיסוקים.ף

ושיחקתם יחד עם המוסלמים?

-כמעט ולא.

חוץ מאשר בבית ספר היינו מעורבים

עם מסולמים, בקהילה עצמה לא.

 

2100

עכשיו היות ובעיירה שלנו הייתה

קהילה יחסית גדולה של יהודים

אז היו משני מקורות, חלקם מהעיר סאכיז

וחלקם מהעיר באנה שבאו לסאכיז.

למשל הילדים של באניים היו נלחמים בילדים

של סאכיזיים. אז היה מין משחק כזה.

 

2130

קודם כל אמרת שהיה לכם בעצם

חיות משלכם כי שמרתם על כשרות.

באיזה מידה המשפחה שמרה מצוות? האם

זה כמו שאנחנו מכירים את הדת היום?

אין יהודי בסאכיז שלא היה דתי.דתי

במושג של סאכיז, לא במושג של חרדים.

מה זה אומר? אנחנו נולדו עכשיו,

אין לנו מושג מה זה אומר.

אני אגיד לך דוגמא למשל.

 

2160

בוקר וערב הלכת להתפלל, בשר לא יכולת

לקנות מאף אחד חוץ מאשר בתוך הקהילה.

וועד הקהילה אמר לך משהו, עשית.

מה אני עוד אגיד לך? הייתה קהילה

מאוחדת, למדנו יחד כולם באותו חדר.

 

2190

הכל היה כמו קיבוץ

-והשבת איך הייתה נראית?

יום שישי בצהריים כולם היו הולכים לחמאם,

להתרחץ לכבוד שבת. אין דבר כזה שלא.

אחר כך באים הביתה אורחים לבית כנסת

להתפלל תפילת מנחה, תפילת ערבית.

 

2220

באים הביתה עושים

קידוש, עושים סעודה.

אחר כך הולכים לישון, למחרת בבוקר מוקדם קמים

הולכים לבית הכנסת, מתפללים, קוראים בתורה.

אחרי שגמרת את התפילה של מוסף, חוזרים

הביתה לארוחה מיוחדת של המשפחתית, כולם.

 

2250

למשל בת שהתחתנה לפעמים הייתה באה

בשביל שבת להיות בבית של אבא שלה.

אז ארוחה משפחתית והכל מאה אחוז

-ומה אוכלים בארוחות המשפחתיות?

אוכל מיוחד של שבת -שהוא?

 

2280

עכשיו זה תלוי איפה. בעיר שלנו

היה מה שקוראים 'יאחנה' זה מרק.

בדרך כלל בערב שבת 'יאחנה'

ובשר עוף וסלטים ירקות.

למחרת בבוקר 'כופתא' או 'שיפתא' זה

כדורי בשר עם אורז או עם ממולאים

 

2310

ואורז ושוב סלטים ארוחה

מיוחדת, ארוחת שבת וזהו.

וביומיום מה אוכלים? -ביומיום

בישלו כל מיני דברים.

למשל לא יודע איך לקרוא לזה

בעברית -אתה יכול גם בערבית.

 

2340

'מונה' זה חומוס עם אורז ועם בשר.

אחר כך 'מאשה' זה עדשים עם

כל מיני, כל מיני מאכלים.

הלבוש שלכם דמה ללבוש של המוסלמים? או שבעצם

הלבוש שלכם היה ייחודי לקהילה? -לא, לא.

 

2370

קודם כל ככה, הרבה לפני שאני נהייתי נער,

הגיע לפרס מהפכה שקראו לה מהפכץ רזה שאה.

 

2400

רזה שאה הכריח את הכורדים להחליף את הבגדים

הכורדיים שלהם בחליפות אינטלגנטיות מערביות

למשל, אישה אסור היה לה כיסוי ראש. אם

היו תופסים אותה, היו מענישים אותה.

 

2430

אז היה צריך להיות לבוש מודרני,

וכולם היו לבושים לבוש מודרני.

בכפרים עדיין היה, אבל

בעיירות לא היה שוני בלבוש.

אז אתם לבשתם חליפות בעצם? -כן.

ומה עשו הנשים היהודיות

שרצו לחבוש כיסוי ראש?

לא חבשו -לא חבשו? לא.

 

2460

וזה היה בסדר מבחינת הקהילה?- חוץ

מאישה ששמה איזה מטפחת על הראש,

מטפחת ליופי שזה לא היה אסור. -ואתה

אישית אהבת יותר את החליפות או את

הבגדים הכורדים המסורתיים? -קודם כל

אנחנו כילדים היה לנו מדים של בית ספר.

 

2490

אז לבשנו בגדים של בית ספר שכל

הילדים של בית הספר לבשו אותו בגד.

אז זה בדרך כלל לילדים, אז אי אפשר היה לחשוב

על כן חליפה לא חליפה, כן כורדי לא כורדי.

אני חוזר לחגים היה איזה חג

מיוחד או איזה מסורת מיוחדת

 

2520

שהיום בארץ אנחנו כבר

לא רואים שהיא קיימת?

אני אתן לך דוגמא למשל מה שנקרא

'יום מיימונה'. זה היה נהוג אצלנו.

זה לא משהו שהמרוקאים במיוחד.

אנחנו קראנו לזה 'סהרנה'.

 

2550

הכורדים העיראקים קראו להם 'סהרנה' אבל

כל מוצאי חג פסח, בלילה במוצאי החג

היו הולכים לנהר, הצעירים

הבחורים היו שותים ערק משתכרים

 

2580

קוטפים שיבולי חיטה עם שיבולי החיטה

האלה היו הולכים להגיד לכולם 'חג שמח'

למחרת בבוקר כל הקהילה הייתה קמה, כל

הקהילה הייתה הולכת לפיקניק בחורשה או ביער

כולם ביחד שרים רוקדים שמחים.

 

2610

ונגיד 'עראבה' שזה תיקון שבועות או תיקון פסח

זה משהו שהיה נהוג אצלכם? -משהו מיוחד, לא.

מתפללים רגיל -דרך אגב

ה'סהרנה' עד היום בכנרת.

 

2640

יש לפעמים -הייתי שנה שעברה. מבחינת

אמונות תפלות, היה איזה מנהגים שנשכחו?

שנשמרו פה בארץ? -אני אגיד לך. המבוגרים

היו מאמינים, היו קוטפים להם משהו

 

2670

ושמים באיזשהו מקום, האמונות

האלה היו אצל המבוגרים.

אצל הצעירים, קצת פחות. אבל למשל היו

מאמינים ללכת להתפלל במיוחד אצל מקום קדוש.

 

2700

בית קברות, דברים כאלה -איזה

בתי קברות קדושים היו?

אני אתן לך דוגמא,

קבר אסתר ומרדכי.

היו עולים מתפללים שם -לא

כולם היו יכולים כי זה מרחק

אבל מי שהיה היה יכול

היה הולך פעם בשנה.

 

2730

והיו חכמים נוספים בקהילה?

-בטח, חכם שמואל הוא היה מלמד.

היה רב גדול חליפה עזיז קראו לו, שהוא מומחה

להלכות. למשל, היה לו לפעמים ויכוחים

 

2760

אם הבחורה הזו מקודשת לבחור הזה או לא.

אני אתן לך דוגמא

אתה יכול לפי ההלכה היהודית, בשלושה אפשרויות

להתחתן בביאה, בחופה וקידושין ובקניין.

 

2790

קניין זה אומר אם אתה שם לה בכד

המים שהיא סוחבת משהו ששווה X

ואתה אמרת 'הרי את מקודשת לי' והלכה שלושה

צעדים, היא מוקדשת לך. זה ההלכה אומרת.

אז והיא אפילו לא שמה לב ששמו לה,

אבל הוא אמר -והיו עושים את זה?

 

2820

היו ויכוחים כאלה, אז היו באים אליו והוא

היה שומע והוא היה דן ומחליט כן או לא.

אני אתן לך דוגמא היה ויכוח בין שני

סוחרים, אתה חייב לי ככה אתה חייב לי ככה.

באים, מספרים לו כל אחד את שלו

והוא היה מחליט מה וזהו זה.

 

2850

אז הוא היה כמו הבורר? -הוא היה הבורר

המחליט ובכל מיני דברים לא רק בענייני הלכה.

אחר כך היה לנו רב שהוא היה גם

שוחט, גם חזן בבית כנסת וגם מוהל.

 

2880

אחר כך היה לנו תלמידי חכמים

שהם עמדו להיות רבנים.

כלומר, הרי הלכו ללמוד ואז אין

מקום לרב, אז בינתיים לא רבנים

אבל יש להם סגנים של

רבנים, בוא נגיד.

אבל תלמידי חכמים למדו בסאכיז או

שהם יצאו החוצה וחזרו אחרי זה

 

2910

לסאכיז בתור חכמים? -למדו בסאכיז.

למדו על פי רוב בסאכיז. ממקומות אחרים

בעיירת הקטנות יותר היו באים לסאכיז.

הזכרת קודם את מעמד האישה, לקחת כד, מה היה

התפקיד של הנשים בתוך הכפר או בתוך העיירה?

 

2940

לאישה היה קודם כל כבוד גדול. כיבדו

אותה יותר מאורי עינהם.זה דבר ראשון.

אבל התפקיד שלה היה

להיות עקרת בית.

לנקות את הבית, לבשל, אוכל, משפחה.

אישה לא עבדה אין עבודה לאישה.

 

2970

'כבוד בת מלך פנימה' ככה כתוב.

כבודה היה בפנים הבית. 8

והבעל הוא היה השליט. היא הייתה

עושה כל מה שבעלה אומר לה.

 

3000

הגיעה תנועת 'החלוץ' ואמרתי לך בא 'אוצר

התורה, בא ג'וינט ומזה ידענו שיש ציונות.

לא במושג שהיום אנחנו מכירים 'ציונות',

ידענו שיש תנועה יהודית מכובדת.

 

3030

לא ידענו לקרוא לזה 'ציונות',

ידענו שיש משהו מיוחד.

הכוונה שלי כשאתם שיש ציונות אתם מבינים

שהמקום שלכם לא בסאכיז אלא בארץ ישראל?

לא, זה לא בגלל הציונות. זה לא בגלל

הציונות שידענו מקומנו בארץ ישראל

 

3060

ציונות הלכה לפי היסוד בשביל

להקים את מדינת ישראל.

'לשנה הבאה בירושלים' כל פסח זה מה

שהיו אומרים, מאז שהייתי תינוק.

 

3090

'לשנה הבאה בירושלים' מהתורה מהכתובים,

היסטוריה של עם ישראל הייתה ידועה לנו.

ידענו שיצאנו לגלות וידענו שיבוא משיח

ויגאלנו ויביא אותנו חזרה לירושלים.

זאת אומרת לא הרגשתם שזה הבית

שלכם, לא כורדסטאם ולא פרס.

לא, אי אפשר להגיד שלא

הרגשנו כי זה היה הבית שלנו

 

3120

אבל ייחלנו לעצמנו

להגיע חזרה לירושלים.

אז בעצם הציונות הייתה בשורה של

הנה אפשר כעת להגיע לארץ ישראל?

אין שום קשר בין ציונות לבין ארץ

ישראל ביהדות איפה שאני חייתי.

הקשר היחידי לעליה לארץ ישראל זה ב'שנה

הבאה בירושלים'. זה הקשר היחידי.

 

3150

אז כשאתה מספר לי שבגיל צעיר רצית

לעלות לארץ בעליה לא חוקית דרך עיראק

למה זה בעצם? -לא דרך

עיראק עכשיו תקשיב.

עם הקמת מדינת ישראל יהדות עיראק גורשה

מעיראק לקפריסי ומקפריסין לישראל.

בעיראק היו יהודים שעברו

מפרס לעיראק וגרו שם.

 

3180

היהודים האלה לא גורשו, כי הם לא

אזרחי עיראק. לא יכלו לגרש אותם.

עכשיו צריך לפתור את הבעיה

שלהם, לעלות לארץ ישראל.

שילמו שוחד לפרס שיחזרו חזרה לפרס

בדרכון חד-כיווני, קוראים לזה (ארמית)

 

3210

להגיע לפרס, 20 יום

נשארו ומשם טסו לישראל.

אז יהדות עיראק חלקה שם היו פרסים

בעבר עברה דרך פרס לישראל.

עכשיו מפרס לארץ ישראל אסור היה

להגיע כי הפרסים לא איפשרו לך לצאת.

 

3240

אז מה עשו? יהדות

כורדיסטאן האיראנית

בארגונו של אחי, הגיעו (פרסית),

פירוש המילה זה 'גן עדן'.

 

3270

אתה שומע? אבל למה קראו לזה (פרסית) כי

זה היה המקום בבית הקברות היהודי בטהרן

שם הקימו אוהלים, יהדות כורדיסטאן

האיראנית הגיעה (פרסית).

עכשיו יהדות עיראק

מעיראק שהגיעו לפרס,

הגיעו גם כן ל(פרסית)

 

3300

ואז אמרו אלה באו מעיראק וככה העלו אותם

הארץ, את היהודים הכורדים האיראנים.

ומי שאירגן את כל זה היה אחי?

-מה היה השלום שלו?

שלום חמאני, הוא מוכר

בסוכנות היהודית

אם אתה תלך למכון חקר 'בן צבי'

אתה תראה אותו שהוא בזמנו

 

3330

כתוב שם שבזמנו הוא דיבר עם אחי על חורבן בית

ראשון, יהדות כורדיסטאן-איראן לא הגיעה לארץ

החקר שהוא עשה, דיבר גם אחי

ושם זה כתוב אצלו במחקר שלו.

אז איך עזיז הקטן

שומע שזה הזמן לעלות?

 

3360

רגע עכשיו קודם כל היה רדיו.

ושמענו על מלחמת השחרור.

מלחמת השחרור בשבילנו

זה היה דבר גדול.

אני זוכר שהיה איזשהו בעיה עם

האצ"ל בירושלים והודיעו ברדיו.

 

3390

אחי החורג הגדול שבר את הרדיו

ששמע מה שקרה עם חברי האצ"ל.

למה זה קרה להם? עד כדי כך זה כאב לו.

אבל עקבנו אחרי המלחמה

 

3420

והיות והשאה הפרסי לא נתן ליהודים

לעלות לארץ אז חיפשו דרכים אחרות

ובאותו זמן המוסלמים מסביב הם יוצאים נגדכם?

אתם מרגישים שיש איזה מתח באוויר?

 

3450

הייתי תלמיד בבית ספר ב48'. היה כמו שיש בו

בחינת בגרות, גם שם יש בגמר בית ספר יסודי

בחינת בגרות כזו. כלומר, הבחינה

נעשית באותו יום בכל מדינת פרס.

 

3480

הבחינה איננה מקומית, הבחינה היא ארצית. היא

נשלחת לכל עיר שתגיע באותו יום של הבחינה,

הבוחנים הם מחוץ לעיירה

כי שם שוחד הכל עושה.

 

3510

שלא יתנו שוחד למישהו שלא

מכירים שבחינה תהיה מיוחדתץ

גמרנו את הבחינה, למחרת אני בא לבית ספר. היה

לנו מורה להיסטוריה ולציור קורא לי (פרסית)

אתה יודע מה זה (פרסית)

 

3540

'יהודי רע', (פרסית) בוא. אני בא אז הוא

אומר לי 'שרתוק'. אתה יודע מה זה 'שרתוק'?

משה שרת היה שר החוץ של ישראל.

קורא לי 'שרתוק'

 

3570

'אתה יודע שאתה תלמיד

ראשון בכל פרס?' בפרסית.

אמרתי 'לא'. אז תדע עכשיו אני אומר

לך אתה תלמיד ראשון בבחינה בכל פרס.

אז הוא לא קרא בשמי למרות שהייתי

תלמיד שלו, קרא לי 'שרתוק'.

 

3600

כי היו נגד מדינת

ישראל, לא נגד יהודים.

אתן לך דוגמא שנייה, אני בבחינה הזאת

אחרי שגמרנו למחרת אני הולך לנהר

 

3630

עם החברים שלי לנהר בא אלי ילד גוי ומתחיל

להרביץ לי 'למה לא עזרת לי אתמול בבחינה?'

למרות שהייתי אוהב על כל התלמידים

אבל היה אחד כזה. אז היו כל מיני.

 

3660

ואז ב-1949 בין הראשונים

שרצו לעלות לארץ ישראל,

הראשון שבהם היה חכם שמואל

ברוכים, זה שלימד את כולנו.

אז הוא עזבאת כל מה שיש לו ונסע

ל(פרסית) בשביל לעלות לארץ.

 

3690

בתחילת שנת ה-50 הוא הגיע לארץ

ישראל והיה גר גבעת שאול בירושלים.

ואחר כך הקהילה הזאתי עד 1951

לא נשאר זכר ממנה בסאכיז.

תוך שנה וחצי כולם עלו לארץ

ישראל -איך אתם עולים?

 

3720

עכשיו תקשיב. היות ושהגיעה

בעיה של תנועה חלוצית

ארבעה ילדים, שלושה

בני אחים שלי ואני,

החלטנו שאנחנו עולים לארץ

ישראל והולכים ל(פרסית)

שהגיעה אלינו הידיעה, נעלה

כיהודים עיראקים לארץ ישראל.

 

3750

הגענו ל(פרסית) נרשמנו שניים העבירו

אותם עם משפחות עיראקיות לארץ

והגיע תורנו ופתאום היה שם מנהל

הסוכנות היהודית קראו לו חנוך

הוא אומר לי אתם לא תעלו לארץ, שאלתי אותו

'למה?' אז הוא אומר לי 'אחיך ביקש שלא תעלו.

 

3780

כי אחי היה פעיל בסוכנות ובעלייה,

אז לא עלינו. נשארתי בטהרן

גם אני גם בן אחי שלא

נסע עם השניים האחרים

ההורים שלי בינתיים עזבו את העיירה

והגיעו לעיר שנקראת המדאן, שושן הבירה

 

3810

והיו שם כמה חודשים לפני שעלו ארצה, הלכתי

להיות יחד איתם ואחרי כמה חודשים עלינו לארץ.

איך עלינו לארץ? אנחנו הוצאנו דרכון פרסי

כאילו שאנחנו נוסעים להולנד עם ויזה הולנדית

 

3840

עלינו למטוסים של הולנד KLM שהם העלו

עולים לישראל, שוחד הכל, והגענו לארץ.

מה הייתה הציפייה שלך מהארץ? מה דמיינת,

כי הרי לא היו תמונות ולא היה וידאו.

לא היה כלום. -אז זה רק לדמיין?

 

3870

רק להגיד שהוגשמו המאוויים של

העם היהודי לעלות לירושלים.

אבל אתה בתור ילד, מה דמיינת

שאתה הולך לראות? -שום דבר.

אנחנו צריכים להיות בירושלים,מה

שלמדתי בחדר זה 'בשנה הבאה בירושלים'.

שום דבר אחר לא עניין אותנו

חוץ מאשר להיות בירושלים.

 

3900

שום מקום אחר -לא דיברנו על

ארץ, דיברנו על ירושלים.

עכשיו אני אתן לך דוגמא היות ושבשוחד אנחנו

הגענו כאילו שאנחנו רוצים להולנד והגענו לארץ

עם מטוס של עולים, אנחנו עם דרכון

וויזה להולנד. מה אתם עושים פה?

אז אבא שלי אומר 'עלינו לארץ'.

 

3930

אז אומרים אם ככה 'למה אתם באים

לפה תלכו איפה שהעולים נכנסים'

כי באנו כאילו שאנחנו תיירים. הלכנו לאיפה

שהעולים נכנסים ואז 'מה הבאתם אתכם?'

אז אבא שלי אומר 'הגענו לארץ הקודש,

צריך לדבר אמת ואך ורק אמת'.

 

3960

אני דיברתי עברית יותר טובה

הוא בקושי הבין מה שהם מדברים

אז אמרתי לו 'שואלים מה הבאתם אתכם?'

אז הוא אומר הגיע הזמן לדבר אמת

תגיד להם שבארבעה ספרי התורה

שהבאנו מוסתרים 200 אלף דולר.

 

3990

פתחו את ספרי התורה, פתחו

אותם הוציאו את הכסף

ונתנו לנו פתק לבנק לאומי

לקבל 66 אלף לירות.

 

4020

כלומר לירה הייתה שווה שלושה דולר.

אז סיפרתי את האמת, פתחו הכל

והם גם היו ישריים איתכם,

הביאו לכם את מלוא הסכום?

נתנו לנו כאילו מופקד על שמנו בבנק לאומי.

כי מטבע זר אסור היה להחזיק בארץ.

 

4050

עכשיו שלחו אותנו ל'שער העליה'.

ב'שער העליה' היינו שלושה -ארבעה ימים,

משם העבירו אותנו למעברה בעין שמר.

ואחי הגדול עלה לפנינו ארצה, אחי

החורג הגדול, והוא בא לבקר אותנו.

הוא אומר 'מה אתם עושים פה? תאספו

את הדברים שלכם בואו לירושלים.'

 

4080

אבל אמרנו אנחנו צריכים לדבר

עם האנשים שהביאו אותנו לפה.

בסדר. זה היה ביום חמישי בערב, ביום ראשון

בבוקר אספנו את כל מה שהבאנו איתנו

הלכנו לפקיד שם, פקיד קליטה ואנחנו אמרנו

'אנחנו עוזבים את המעברה והולכים לירושלים'

 

4110

באנו לירושלים, קנינו

דירה בשכונת הבוכרים.

בית בודד, שלושה חדרים, השירותים

היו בחוץ וגרנו בבית שלנו.

זאת אומרת ההתאקלמות שלכם בארץ

הייתה די טובה? -בלי בעיות.

 

4140

בינתיים אבא שלי קנה חנות מכולת

ואני עבדתי במכולת יחד עם בן אחי.

בן כמה היית? -בן 17.

עד שהגעתי לגיל הגיוס ואז אחי הצעיר

החליף אותי ואני הלכתי לצבא.

 

4170

ואבא שלך הרגיש שייכות בארץ ישראל, עם החנות

מכולת ועם פתאום שפה שהוא לא כל כך מכיר

איך הייתה ההתאקלמות שלהם?

-אבא שלי קודם כל היה מבוגר.

הוא היה בעל הכסף ואנחנו היינו העושים.

הוא היה מלך, אנחנו דאגנו להכל.-

 

4200

למשל, אני עבדתי במכולת אני לא קיבלתי שום

כסף, הכסך הגיע לאבא ולתזונה של המשפחה.

עד שהלכתי לצבא, אחר

כך כשהשתחררתי מהצבא

בינתיים המכולת עברה רק

לאחי ואנחנו נשארנו בלי

 

4230

אבא שלי קנה קיוסק מול

הדואר הראשי ברחוב יפו.

ואני הייתי שם מוכר

בקיוסק יחד עם אחי הצעיר.

אחרי שנה הגעתי למסקנה שזה לא עבודה

בשבילי, אז אחי נשאר עם אשתי ועבד בחנות.

 

4260

ואני הלכתי ללמוד -אפרופו

אשתך, היא גם מהקהילה הכורדית

בת העיר שלי -בת העיר שלך, ידעתם

מראש שאתם הולכים להתחתן?פ

לא, כשבאנו ארצה מי חשב על חתונה?

אני הלכתי לצבא בגלל שאמא

שלי רצתה שאני לא אתחתן.

 

4290

אז למה דווקא עם בת העיר שלך?

לא חשבת על בחורות אחרות?

לא לפרסום. כשהייתי בקיבוץ הייתה

לי חברה והיא רצתה שנתחתן

ואני אמרתי שאני לא

רוצה להתחתן מוקדם מדי.

 

4320

ואני באתי הביתה ואמא שלי הכירה

לי את אשתי והיא מצאה חן בעיני

ואנחנו חיים יחד כבר 64 שנה ברוך השם. היא

עכשיו לא בבית, אתה יודע לאן היא הלכה?

 

4350

להתנדב בבית חולים 'שערי צדק' לעזור

לבית חולים בהתנדבות, זה התפקיד שלה.

והנכדים ממשיכים את המסורת? -עכשיו

קודם כל, אני לא ממשיך את המסורת.

 

4380

מה זאת מסורת? חגים אצלי זה קודש, אני נוסע

בשבת, אני מדליק טלויזיה, זה לא היה מקובל.

אז גם הנכדים שלי והילדים שלי לא.

 

4410

עכשיו בעיניי יהדות זה

אמונה דבר אחד בלבד

שיש הקודש ברוך הוא

ושמיים ויש תורת ישראל

תורת ישראל זה תורת חיים שאומרת לך מה לעשות

בכל דבר ואיך לעשות ואיך לא לעשות, הכל.

 

4440

לא מאמין באף רב בעולם. הוא בן אדם כמוני,

לא יותר ממני ולא פחות ממני. הוא בן אדם.

ושאלה אחרונה, איך אתה תופס

את עצמך כאיראני או ככורדי?

 

4470

שאלה קשה. א' אני איראני ולא יעזור לי כלום

כי הדרכון שלי איראני כי נולדתי באיראן

אבל אני נולדתי באיזור מסוים

באיראן שזה נקרא כורדיסטאן

עכשיו כורדיסטאן זה חבל ארץ שמחולק

לחמש ארצות אתם יודעים את זה, כן?

 

4500

יודעים אבל אתה יכול... -עיראק,

סוריה, תורכיה, פרס ואזרבייג'אן.

חבל ארץ שמתחלק בין

חמש המדינות האלה.

אני אתן לך דוגמא, כל מי

שבא מדיארבקר הוא כורדי.

 

4530

כל מי שבא מאירביל הוא כורדי, מזאחו או

דוהוק, סלמאניה פנג'ווין הוא עיראקי.

כל מי שבא בא מסאכיז,

באנה בוקאן הוא איראני.

אבל אנחנו כורדים כולנו.

כי השפה שדיברו באזור

שלנו, זה לא שפה איראנית

 

4560

זה לא שפה עיראקית, זה לא שפה

תורכית, זה לא שפה סורית

זה שפה של הגויים במקום ההוא.

וכולנו כל היהודים האלה, מדברים

האלה בשפה היהודית ארמית.

אז מה אנחנו? ארמים,

כורדים, פרסים -גם וגם.

 

4590

אחי התעסק בעלייה, לארגן את העלייה

מכורדיסטאן האיראנית לישראל.

הוא הגיע לישראל ארבעה

חודשים אחרינו.

אנחנו היינו בשכנות הבוכרים,

יום אחד הוא מופיע אצלנו בבית

 

4620

הגעתי לארץ, 'אז איפה אתה?' הוא אומר דבדבני

שהיה מנהל מחלקת הקליטה של הסוכנות היהודית

שלח לי ג'יפ לקחת אותי לטייל בארץ, ראיתי

את כל המחנות, הגעתי למעברת בינימינה

 

4650

במעברת בינימינה ראיתי את שמעון מנשה,

אז אמרתי להם אני רוצה לגור פה.

נתנו לי שני חדרים ומינו אותי

כמנהל המדור לטיפול בעולה

אני עובד בבינימינה וגר בבינמינה.

זה מה שהוא מספר לנו.

 

4680

עכשיו אני סיפרתי לך איך הגעתי

לצבא ואיך החליפו את השם שלי,

ואיך אחר כך אבא שלי קנה קיוסק ואיך אחרי

שנה אמרתי שזה לא בשבילי והלכתי ללמוד

 

4710

הלכתי ללמוד הנהלת חשבונות. הפרס הכי

גדול במדינת ישראל היה להשיג מקום עבודה.

גמרתי ללמוד הייתי חניך

מצטיין, הפרס היה מקום עבודה.

מקום העבודה היה במושב הזה.

 

4740

אחרי 3-4 שנים, פה הייתה קליטת עולים,

מהאנייה לכפר של המרוקאים בשנת 55'

ב-56' קלטנו אותם,

היינו פה שישה איש.

מנהל חשבונות קוראים לו אורי

מחאני, שמעון אנקוניה מנהל צרכניה,

 

4770

מדריך לעופות קראו

לו יחיאל קורקין,

מדריך לתוצרת חקלאית יהודה

צור, גזבר כללי יחיאל ארז

 

4800

ומנהל מטעים שמואל ביז'איו

השישה האלה, אנחנו מחליטים ללכת יום אחד

לסטף פה. אתם יודעים איפה זה הסטף?

יושבים שם, זה היה חלק

מהאדמות של אבן ספיר.

 

4830

ומחליטים מקום יפה ופה בתים אנשים לא

רוצים לבוא לגור, אנחנו עוברים לגור פה.

בקיצור, שניים באו, אני לא. אחד החליט

לבוא ונתנו לו את הבית הזה, אני ל.

 

4860

שניים בכלל לא באו, אחת התחתנה,

מדריכה לכלכלת בית והלכה אחרי בעלה

ואחד היה אצ"לניק זה מושב של

תנועת המושבים, בשביל זה פסול.

החלטנו לבוא, אז שלושה

באו ושלושה לא.

 

4890

בינתיים אני עובד פה, מתקדם. מציעים

לי ללכת להקים חברת הובלה אזורית

שהיא תביא את כל התוצרת מהמושבים

לתנועה ואת כל צרכי המושבים לפה.

להקים חברת הובלה, צריך משאיות.

יש רק שלוש משאיות וצריך להספיק

 

4920

להביא ל40 מושבים,

להביא ולהוציא תוצרת.

אמרתי 'בסדר'.

היה לי חבר שברחוב ממילא בעל משאית והיו

עומדים שם בתור בשביל למצוא עבודה.

 

4950

אמרתי לו 'תביא את כולם שיעבדו אצלי'.

הקמתי את המפעל

אחרי שנה שהכל הצליח והיה בסדר, אז אומרים

לי אתה עכשיו צריך ללכת לתפקיד אחר.

 

4980

'איזה תפקיד'? להקים מכון תערובת.

להביא אוכל לעופות, לכבשים, לפרות.

'איפה?' בתל אביב. אני בירושלים

והעבודה בתל אביב, והכבישים של אז

 

5010

ובקיצור לקחתי על עצמי. שוב

אחרי שנה, ראו את התוצאה

אלה שהיו בעלים קודמים

של מכון התערבות שקנו

רצו שאני אסע בשליחות שלהם לפרס, להקים

שם מכון תערובת, ואשתי לא רצתה.

 

5040

ואני לא רוצה לעבוד יותר

כל יום לנסוע לתל אביב,

אז באתי חזרה לירושלים

והתמניתי כמנהל סניף בנק

שהקמנו בירושלים, בנק של

המושבים קראו לו 'בנק עין חי'

הוא כבר לא קיים? -בנק

'הפועלים' קנה אותו.

 

5070

עכשיו אחרי שגמרתי לעבוד בבנק 'עין חי',

אחרי כמה שנים בא מנהל ארגון האזורי

אומר אני הולך להיות חבר כנסת אתה

בא להחליף אותי. אמרתי בסדר.

באתי להחליף אותו והוא לא נבחר לכנסת.

אז נשארנו לעבוד ארבע שנים ביחד

 

5100

אחרי ארבע שנים הוא הלך לכנסת ואני הלכתי

להיות סמנכ"ל של בנק 'עין חי' בארץ.

אחרי שהייתי סמנכ"ל בנק 'עין חי' המנכ"ל היה

צריך ללכת בעוד שלוש שנים שאני אחליף אותו

מכרו את בנק 'עין חי'

ל'בנק הפועלים'.

 

5130

עכשיו לא יכול להיות גם המנכ"ל

מהמושבים וגם הסמנכ"ל מהמושבים,

'בנק הפועלים' חמישים אחוז קנה

ואחד משני התפקידים הוא שלו,

אז המנכ"ל נשאר לו לא הרבה זמן

אז הסמנכ"ל שקוראים לו אורי

הלך להיות מנהל ברית פיקוח לקופרציה

החקלאית, אתה יודע מה זה? -לא.

 

5160

לכל חברה או תאגיד רואה חשבון, למושבים

ולקיבוצים בארץ ישראל יש משרד רואי חשבון

ברית פיקוח, אז הייתי מנהל ברית פיקוח

של המושבים שעסקו בו 32 רואי חשבון

 

5190

של כל מושבי ארץ ישראל חוץ ממושבי

ה'חירות' ו'הציונים הכלליים'

כי אלה היו פסולים, אנחנו

היינו פסולים בשבילם.

אחר כך התמניתי כמשנה למנכ"ל בנק

'הפועלים' וחליתי ופרשתי לפנסיה.

 

5220

כמה שנים טובות הלכתי

יומיים בשבוע,

כל יום כזה 3-4 לאוניברסיטה

לשמוע הרצאות באופן חופשי.

אז שמעתי קצת היסטוריה של עם ישראל,

קצת פילוסופיה זה מה שעשיתי.

 

5220

אחר כך התנדבתי לכל מיני תפקידים

ציבוריים, עכשיו אני מתנדב לקבור אנשים.

אורי תודה רבה לך - עלא דבר.

 

 

Uri Hamani

Interviewer -
David Maimoni
Video length:
01:15:29
Date Taken:
01/01/1
Place:
,
Iranian Kurdistan
Playlist (0)
00:00:00
Search